Loja, Vilcabamba, Podocarpus park - Reisverslag uit Loja, Ecuador van Inge Eps - WaarBenJij.nu Loja, Vilcabamba, Podocarpus park - Reisverslag uit Loja, Ecuador van Inge Eps - WaarBenJij.nu

Loja, Vilcabamba, Podocarpus park

Blijf op de hoogte en volg Inge

16 Juni 2018 | Ecuador, Loja

LOJA, VILCABAMBA, PODOCARPUS Park

‘s avonds de nachtbus van Riobamba naar LOJA genomen. My god 10 uur in een overvolle bus met snurkende mensen en beslagen ramen, but we made it. Om 6 uur am konden we eindelijk wat zien. Midden in de bergen, alleen maar groen (hehe geen akkervelden op de bergen) om ons heen en af toe een heel klein dorpje waar mensen werden afgezet en er weer nieuwe bijkwamen. We hebben 2 uur kunnen genieten van dit grandioze uitzicht en kwamen uitgeput aan in Loja. Taxi genomen en naar ‘huis’ waar we opgewacht werden door onze host Vinicio.

Ontzettende leuke vent die gelijk zei dat hij boodschappen moest doen en vond dat wij maar met hem mee moesten rijden om dat ook te doen. Koffers binnen gezet en mee dus. Een giga markt met allemaal organic produkten waarvan we een aantal drankjes moesten uitproberen….tja en dan blijf je dus beleefd en doet mee, met als gevolg borrelende darmen. Enfin van alles ingeslagen, dus daar hoefden we ons voorlopig geen zorgen over te maken.

LOJA is veel kleiner dan Cuenca, wat armoediger en dat zie je dan ook aan de hangende mannen in Parque central, er is veel werkeloosheid. Ze zijn de stad wel behoorlijk aan het opsmukken, af en toe een sjieke winkel ertussen, de stoepen worden vernieuwd en kabels gaan onder de grond. Ook musea waar we graag naar toe hadden gewild waren onder constructie. Kennelijk voor het komende toeristenseizoen en alle feestdagen die er weer aan zitten te komen. M.n. voor het feest van de Virgen del Cisne. Een 70 km lange pelgrimstocht die al jaren van 5 tot 8 september gehouden wordt. Simon Bolivar die in 1822 in Loja was, vond dat er een vaste feestdag moest komen om de religie, de agricultuur en de saamhorigheid van Zuid Amerika te vieren. En dat doen ze dus, maar alleen feesten ze wat langer ;-)
Helaas kreeg Reinout griep met stevige voorhoofdsholte ontsteking te pakken dus veel uitstapjes hebben we hier niet gemaakt.

Wel zijn wel naar VILCABAMBA geweest. Een stadje iets van 45 km van Loja naar het westen. We hadden erover gelezen dat het iets bijzonders moest zijn, en dat was het! 80% gringos en andere buitenlanders die hier zijn neergestreken. Veel mooie huizen en een klein maar heel cozy centrum. Veel zitjes waar je lekker naar idiote taferelen kon kijken. Vele buitenlanders wonen hier al jaren en zijn er oud geworden. Grijzaards met stokken tussen waarschijnlijk hun kinderen die er ook weer kleine kinderen hadden lopen. Een beetje gipsy achtig geheel. Toen we op een terrasje buiten zaten te lunchen kwam er om de hoek een amerikaans stel met cowboyhoed op, op hun paard aanzetten, die ze nonchalant aan een paal bonden en zelf gingen lunchen. Stiekem waren we een beetje jaloers….dat zien wij ook wel zitten, maar dit zag er toch een beetje overdreven uit. Het klimaat was er heerlijk en de bergen heel dichtbij. Zeker de moeite waard om er een dag rond te hangen! Er wordt gezegd dat je er heel oud wordt door het gezonde leven cq drinkwater. Dat blijkt echter, na onderzoek, een mythe te zijn. Ze vergeten hun leeftijd gewoon en zeggen een jaar later dat ze 10 jaar ouder zijn!

Gisteren een avondje politieke les gehad met een hapje en drankje bij de eigenaar thuis. Zeer luxe huis voor Ecuadoriaans begrip met prachtig uitzicht over Loja.

Ons andere uitstapje was naar het PODOCARPUS NATIONAL PARK. Een taxi tocht van ongeveer een uur vanuit Loja ($ 30 vv, incl. trip naar de wandelroutes. Een tour zou $ 75 pp kosten!). Je kan er verschillende wandelroutes nemen. Wij hebben een niet al te lange genomen omdat het er erg koud was en we alle twee een beetje zaten te sniften. Een prachtige klim maar helaas geen beren gezien want die zitten hoger in het park. Tuurlijk moest ik weer ergens plassen maar durfde niet zo goed te hurken in het mos. Gelukkig vonden we ergens een hutje (je kan ook overnachten in het park, jammer dat we dat niet eerder wisten). Niemand te verkennen en er was achterom een toilet. Yezz! Wel donker,maar ja. Broek half op m’n knieen en plassen maar……jaikssss, ik keek voor de zekerheid toch even achterom in de pot…zie ik een grote slangenkop uit het de pot naar boven komen!!! Ben met broek nog op de knieen al gillend naar buiten gerend om daar de laatste druppels uit te laten. My god!!!, was ik even blij dat we geen tour met allemaal toeristen hadden geboekt die dit spektakel hadden kunnen meemaken. Gelukkig stond de enige toeschouwer, Rein, half om de hoek; jaja lach maar! Beneden aangekomen gevraagd aan de boswachter of er slangen zaten, maar daar bleek het te koud voor. Er zaten echter wel andere grote reptielen. Nou, dan is het een grote leguanenkop geweest ofzo, maar goed dat doe ik dus nooit meer ;-)
Nog een paar dagen lekker lezen en dan naar de kust. Hebben echt even zin in een constante warmte! Hier nu 14 gr met een heel kleine radiator!