CHACHAPOYAS EN KUELAP - Reisverslag uit Chachapoyas, Peru van Inge Eps - WaarBenJij.nu CHACHAPOYAS EN KUELAP - Reisverslag uit Chachapoyas, Peru van Inge Eps - WaarBenJij.nu

CHACHAPOYAS EN KUELAP

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

07 Augustus 2018 | Peru, Chachapoyas

(1 AUG -4 AUG)
Het landschap verandert alweer, de begroeiing wordt dikker, de bergen blijven immens. Wat een enorm land is dit toch. Na onze ervaring in Cajamarca vreesden wij voor weer een teleurstelling, maar het hotel lag prima en om de hoek was de Plaza del Armas. Na aankomst wat gaan wandelen en verdraaid, de Kathedraal was open en er werd een mis gehouden. Wij hebben de gewoonte altijd even naar binnen te gaan om ons te bezinnen ;-), echter wat schetst onze verbazing, er was geen pastor. De mis werd geleid door een cassette bandje en de kerk zat half vol!!!
Voor mijn verjaardag kreeg ik een tourtje Kuelap cadeau (dit is de Machu Picchu van het Noorden). Het ligt op ongeveer 3000 mtr hoogte en we konden met de teleferico naar boven. Nu hadden we natuurlijk onderweg al wel prachtige ravijnen gezien, maar dit was adembenemend.

KUELAP (DE MACHU PICCHU VAN HET NOORDEN)
Een tour genomen naar Kuelap (ongeveer 3 uur rijden van Chachapoyas). In dit dorp en fort leefden +/- 1500 jaar geleden meer dan 5000 indianen, de Chachapoyas (ofwel the Cloud Warriors). Het is behoorlijk vergaan, maar je kan je nog wel voorstellen hoe ze er geleefd hebben.
Het werd ongeveer 600 tot 900 jaar eerder gebouwd dan Machu Picchu.
Er waren maar enkele ingangen die zo nauw werden gemaakt dat als er een vijand binnen kwam via de nauwe ingang hij gelijk neergehaald kon worden.
Er werd verteld dat de mensen in de slaapzalen samen sliepen met cavia’s ter verspreiding van de warmte in de vertrekken. Ook dienden ze als voedsel, het is nog steeds een lekkernij in Peru, ook wordt de zwarte cavia levend gebruikt als genezing tegen kanker, zoals al eerder omschreven.

In 1470 werden de Chachapoyas overvallen door de Inca’s en 60 jaar later werden deze weer overvallen door de Spanjaarden.
Onze gids, zelf een afstammeling van de Chachapoyas, beantwoordde voor ons een vraag waar we eigenlijk al een tijdje mee zaten. Hij zei dat de indianen het natuurlijk vreselijk vonden dat de Spanjaarden Peru binnen vielen, maar dat ze meer geleden hebben onder de Inca’s dan onder de Spanjaarden. Zou het land daarom niet zo happig zijn geweest op de bevrijding van Peru…wat zou de toekomst hun daarna weer brengen?

Het is nog wel even een klim om tot bovenaan te komen, maar er staan indianen met paarden klaar om je, indien nodig, naar boven te brengen. Wij waren natuurlijk stoer ;-)

Op naar Moyobamba 5 uur met een busje pfff!