COLOMBIA, CARTAGENA - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Inge Eps - WaarBenJij.nu COLOMBIA, CARTAGENA - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Inge Eps - WaarBenJij.nu

COLOMBIA, CARTAGENA

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

29 Augustus 2019 | Colombia, Cartagena

We nemen het vliegtuig naar Cartagena en komen aan op een schattige airport (houten afscheidingen met palmbomen), de hal doet gelijk tropisch aan, de temperatuur ook. Even wennen, zo warm hebben we het lang niet gehad, het is ongeveer 33 graden. De stad met ook hier weer z’n prachtige koloniale gebouwen en vele kleuren, wow, dit moet je gezien hebben. Opvallend is dat er zowel in Cartagena als in Santa Marta veel donkere mensen wonen, afstammelingen van de slaven. De kust van Cartagena de Indias was de belangrijkste haven voor de slaven die aankwamen in Amerika. Vanuit hier werden ze verder verkocht en verspreidt over Colombia en omliggende landen zoals Venezuela, Ecuador, Panama en Peru om o.a. op de grote plantages te gaan werken en in de mijnbouw. De geschiedenis is dus niet echt fijn, maar de bevolking buit het nu uit met hun mooie klederdracht waarmee elke toerist wel op de foto wil.

Een echte stad om in te slenteren en je lekker te laten verwennen met heerlijke gerechten. Wees wel voorbereid, het is er zeer toeristisch waardoor ontzettend veel opdringerige straatverkopers. Dat zal een hoop toeristen afschrikken, maar kan het me oh zo goed voorstellen. Niet alleen straatverkopers, maar ook Venezolanen die niets hebben en ook niets te verkopen hebben komen bij je tafeltje staan met hun gezinnetje en vragen om een fooi. Wanneer houdt die ellende in Venezuela, voorheen een van de rijkste Latijns Amerikaanse landen, op. Colombia kan het allemaal niet aan. Ze kropen zelf eindelijk een beetje uit de ellende (Pablo Escobar, Farc) maar hoop niet dat dat weer bergafwaarts gaat.

• 31 Augustus 2019 - 12:20

Marco:

Wat verschrikkelijk is dat in Venezuela. De hele regio( zo ook Bonaire ) wordt gedestabiliseerd zo. Maar heb het idee dat dat ook de bedoeling is. Stabiele landen met olie verenigen zich nu eenmaal beter en dat is niet de bedoeling van de machthebbers in de 1e wereld.