CHILI, VALPARAISO - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Inge Eps - WaarBenJij.nu CHILI, VALPARAISO - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van Inge Eps - WaarBenJij.nu

CHILI, VALPARAISO

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

31 Januari 2019 | Chili, Valparaíso

We nemen de bus naar Valparaiso en hebben een appartement gehuurd (Edificio Bahia del Valparaiso), Los Pinos (ten westen). We hebben het prachtigste uitzicht van heel Valparaiso maar liggen in een buurt waar je niet graag buiten komt. Helaas hebben we geen auto dus moeten we alles met de taxi doen. Dat wordt dus veel thuis blijven wat op zich geen ramp is want het is een van de prachtigste en grootste appartementen die we tot nu toe hebben gehad. We worden door de host gewaarschuwd dat er weleens aardschokken zijn en dat we daar niet van moeten schrikken. Bij een zware beving wel de deuren open zetten zodat je er uit kan...ojeee okee'ee!

We laten ons afzetten bij een supermarket en lopen naar het centrum. Valparaiso staat op de wereld erfgoed lijst hadden we gelezen, maar wat een teleurstelling, het zag er vreselijk uit, veel chollers, veel lelijke graffiti, onverzorgd. We zochten een leuke lunch plek maar dat werd een achteraf gelegen ongezellig restaurantje en zijn naar ‘huis’ gegaan om ons toch maar eens in te lezen waarom deze stad in godsnaam op de Unesco lijst stond.

De volgende dag ging beter. Via een kleine lift bij de Plaza de Justitia kwamen we bij Paseo Yugoslavo en konden naar de andere paseos lopen (je kan deze plaats ook vanuit de Calle Uriola benaderen zonder lift). Er staan prachtige koloniale huizen, waarvan sommigen in verval, maar het gaat met name om mooie graffiti waar Valdivia om bekend staat, en dat is kennelijk waarom het op de Unesco lijst staat. Hier zijn er wel leuke restaurantjes en cafeetjes te vinden en kan je je een aantal uurtjes vermaken. Er zijn meer van dit soort paseos die je oftwel lopend of per lift kunt bereiken.

ps op een van de laatste dagen gaat er een schok door het appartement en staat het korte tijd te wiebelen. Ben maar even onder bed gaan liggen voor de zekerheid. 400 km verderop was een aardbeving van 6,7 maar die was bij ons behoorlijk te voelen met 5.4.

We zien enorm uit naar ons volgende land; URUGUAY!